“… fiecare copil este un grup” (Poda, 1999)
Pasionată de psihoterapia și lucrul cu copiii, inspirată de Dolores Munari Poda și Maria Teresa Romanini – maeștrii AT din acest domeniu – Alina propune alături de Richard un workshop experiențial despre lucrul terapeutic cu copiii în grup.
Terapeutul întâlnește în mod obișnuit copii speciali, copii sofisticați din punct de vedere funcțional și extrem de vulnerabili, copii cu o istorie personală și relațională dificilă: copii „prea”: prea filozofi, prea meditativi, prea gălăgioși, prea liniștiți, prea fermi, prea mobili, prea agitați și prin urmare terapeutul observă diferite grade de adaptare. Mai întâlnește și copii „fără”: fără timp dedicat în exclusivitate lor, copii precoce, asemănători adulților și responsabilizați (Dolores Munari Poda, 1999; Maria Teresa Romanini, 1999). Așadar vitalitatea dinăuntrul acestor copii și din interiorul procesului terapeutic diferă.
În cadrul workshpului invităm participanți să reflectăm împreună la modalități de lucru și intervenții în cadrul unui grup terapeutic astfel încât să facilităm calibrarea vitalității și a dezvoltării emoționale sănătoase a copiilor.
Focusul va fi atât pe aspecte generale și particularități ale modalității de lucru în grup cât și pe contact – ceea ce noi considerăm a fi element esențial al vitalității. Contactul implică abilitatea de a fi prezent într-o situație cu toate aspectele organismului: corp, simțuri, expresivitate emoțională, intelect (Violet Oaklander, 1997).
Workshopul se adresează: psihoterapeuților/ psihologilor/ educatorilor/ învățătorilor/ persoanelor care lucrează sau sunt interesați de lucrul cu copiii. Este preponderent experențial, iar teoria AT (concepte precum: stroke-uri, pozitiile de viata, filozofia AT, jocuri psihologice) se va îmbina cu Gestalt Play Therapy și elemente de pedagogie (designul unei ședințe de grup), body-work, elemente de neuro-dezvoltare (conceptul lateralizarii emisferelor cerebrale din cadrul etapelor dezvoltării).
Considerăm relevanță propunerea în cadrul temei conferinței pornind de la următoarele aspecte:
– vitalitatea este un aspect esențial a copilăriei și a stării eului de Copil;
– grupul terapeutic acționează precum un mediu securizant în care copii pot învăța, se pot dezvolta și unde au ocazia de a-și rafina mecanismele de scenariu;
– terapeuții care lucrează cu copiii vor găsi în acest workshop un spațiu de explorare al contactului în lucrul cu copiii.